Terug naar Portfolio >

juni/juli-2013 | JeugdenCo

Een kind is nooit schuldig

Juist nu moet je cv opvallen. Speel de bullshitbingo en loos lege containerbegrippen. Want met een schot hagel kom je er niet meer, er zijn scherpschutters nodig.


door Mayke Calis
   

Een foto op je cv hoeft in ieder geval niet meer. Dat scheelt. Sinds praktisch iedereen LinkedIn of Facebook heeft, komen die foto's vanzelf wel boven als je wordt gegoogeld. Tenzij je natuurlijk een naamgenoot hebt met een niet-representatieve foto van zichzelf. Marieke Steffens, hoofd van het Career and Personal Development Centre van Nyenrode weet wat er speelt in de markt. Het cv is belangrijk, zegt zij. Geen bedrijf dat er niet om vraagt. Werkgevers scannen bij een selectie altijd eerst je cv. In je brief licht je bepaalde zaken uit je cv toe.

Sociale media hebben het cv veranderd. Zelfs je nieuwe tandarts kijkt even op LinkedIn. Je cv moet in lijn zijn met je LinkedIn-profiel, zegt Steffens. Alleen dan meer toegespitst op de functie. Solliciteer je bij een brouwerij, zet er dan prominent op dat je vroeger in een café hebt gewerkt. Zo'n bijbaantje zet je niet op LinkedIn.

Steffens: ,,Iedereen wordt gegoogeld, dus als je een eigen website hebt, zorg dan dat die werkelijk wat toevoegt." Nog beter: zorg voor een linkje op je cv, eventueel ook naar andere sites die iets relevants over jouw online identiteit onthullen. Zo dirigeer je zoekacties van werkgevers, zegt Dennis Rijkers, oprichter en directeur van Lifebrander, gespecialiseerd in cv's en persoonlijke presentatie.

Speel bij het snoeien van je cv de 'bullshitbingo', raadt Rijkers aan. En probeer te verliezen. Op deze kaart staan woorden die veel mensen in brieven en op cv's zetten, maar die niets zeggen omdat het lege containerbegrippen zijn (teamplayer, hands on mentaliteit, uitdaging, out-of-the-boxdenken). ,,Werkgevers zijn er allergisch voor en leggen eencv bij de zoveelste bingo geërgerd opzij." Probeer daarom te omschrijven hoe jij out-of-the-box denkt. Geef voorbeelden waaruit dat blijkt. Steffens: ,,Geef de begrippen lading. Op deze manier kun je ook woorden uit de vacature terug laten komen in het cv."

Sloop irrelevante werkervaring en opleidingen uit je cv. Bedenk dus heel goed wat je wilt bereiken en hoe je carrière eruit moet zien. De concurrentie is moordend. Vijf jaar geleden was het nog voldoende om te schrijven dat je bij een bepaald bedrijf had gewerkt. Nu moet je precies omschrijven wat je daar hebt gedaan en wat je hebt bereikt, want reken maar dat tussen de sollicitaties ook cv's van (ex-)collega's zitten.

Feiten en cijfers noemen van gehaalde omzet mag ook, zegt Steffens, maar zet er dan wel bij wat het doel was. Ben je manager geweest? Schrijf erbij van hoeveel mensen. Of het er 2 of 25 waren maakt nogal uit in dynamiek. ,,Je moet begrijpelijk maken wat je hebt gedaan. Voor jezelf is dat misschien logisch, maar voor een ander die het leest niet."

Soms is het goed om bovenaan je cv je ambitie of persoonlijke doelstelling te beschrijven, zegt Rijkers. ,,Gericht op de vacature kun je in drie tot vijf regels benoemen wie je bent en wat je wilt bereiken. Je toont daarmee aan dat je solliciteert met een persoonlijke reden en motivatie."

Heb je geen werkervaring, maar wel de opleiding en vaardigheden, probeer dan een competentie-cv, raadt Rijkers aan. Put uit je levenservaring, verenigings- of vrijwilligerswerk. ,,Haal een paar competenties uit de vacature en beschrijf in een paar regels hoe jij daar uit eerdere functies of andere ervaringen in bent gegroeid. Door de onderbouwing laat je zien dat je er echt over hebt nagedacht."

Als je iets doet, doe het dan goed en overtuigend. Met een schot hagel kom je er niet meer, meent Steffens. Er zijn scherpschutters nodig. ,,De boodschap is het belangrijkst en met de vorm kun je spelen." Denk na over het bedrijf en over jezelf. Wie ben ik en wat kan ik voor dat bedrijf betekenen? En wat kan het bedrijf betekenen voor mijn carrière? Probeer origineel en onderscheidend te zijn. Je kunt bijvoorbeeld een filmpje toevoegen, maar alleen als het echt goed is, anders werkt het contraproductief.

Of ontwerp een gekke, unieke vorm, waardoor het onderscheidend is in een stapel zwart-witte cv's, zegt Rijkers. Maar maak het niet te gek en zorg dat het bij je past. De lay-out moet mooi en helder zijn en altijd in pdf, anders verspringt de opmaak. ,,Soms slaan mensen compleet de plank mis door bijvoorbeeld roze en geel te gebruiken, waardoor het geheel een schreeuwerig zuurstokgehalte krijgt. Dat pakt direct negatief uit voor de selectie."